Målbilder inför Berlin Marathon

Med två dagar kvar till Berlin Marathon börjar jag känna att det är på riktigt. I och med att jag kör så många lopp tror jag att fokus inte riktigt har varit på mitt huvudmål, MEN det ser jag som något positivt. Jag gillar inte att vara för laddad för något. Jag presterar ofta som bäst om jag har lagom höga krav på mig. Nu när det är nära kommer de typiska marathonsymtomen, känner jag mig inte lite förkyld? Barnen snorar och hostar… Har jag inte lite känningar i fötter eller knän?

Den senaste veckan har jag varit väldigt sliten, precis som det ska vara men ändå blev jag lite orolig, behöver jag mer tid för att känns mig på topp?

I onsdags fick jag dock ett bra formbesked, vi sprang 10000 m (VDM/DM) och mitt fokus under det loppet var att hålla igen 8 km och få springa på i 2. Jättesvårt att inte hänga på de andra och springa de örsta km i 30 s långsammare än vad jag brukar. Men jag tror att det var jättebra då jag samlade kraft och när jag sedan fick springa på så kände jag mig energisk och snabb. En bra känsla helt klart. Mina 10000 meter sprang jag på 41 min och jag kände mig knappt trött. Dessutom stördes jag inte av den hårda vinden som härjade på onsdagkvällen.

Nu blir det vila fram till söndag, jag kommer att jogga både ikväll och lördag men i knappt i styrfart förutom några fartökningar imorgon.

Jag har druckit rödbetsjuice (för prestationen) och ingefärsdryck (för immunförsvaret) hela veckan och började min kolhydratuppladdning (smågodis) under torsdagen.

Nu handlar mycket om att jag ska tro på mig själv och måla upp positiva målbilder. Jag har tränat bra hela sommaren, jag är uthållig och jag tycker att det är roligt att springa. Att få springa i en av världens bästa städer med min stöttande familj är fantastiskt.

Målbild 1: 

Foto från Frankfurt Marathon oktober 2017, en platt bana men det blåste på bra. Sedan dess har jag persat på alla distanser så nu är det vara dags att klara sub 3. Jag är ju bara 43 sekunder ifrån mitt mål. vilket innebär att jag ska springa varje km en sekund snabbare.

Målbild 2:

Medaljen, dessa 2 finns här i lägenheten i Berlin, den lilla från 2012 mitt första marathon och den stora från 2016. 2 lopp som jag minns som positiva, det första för att det var just mitt första och jag sprang det på 3:21 vilket jag i efterhand förstår att det var riktigt bra och det andra för att jag persade med 5 minuter.

Målbild 3:

Att få komma i att där vänta in min man som springer sitt första marathon.Målbild 4:

Foto taget dagen innan marathonet 2016, vi sprang breakfast run, ett fun run lopp dagen innan. Det började med att ballonger släpptes i väg och avslutades med en frukost inne i Olympiastadion. Bilden får mig att tänka på gemenskapen och glädjen kring ett marathon, Vi sitter alla i samma båt och ska ta oss i mål. Lyckan där är oslagbar.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras