Löpstyrka med Abilicas PowerBand

I ett par veckor har jag lagt upp träningsvideos med redskap från Abilica. (Vill du se fler gå in på #övningsvideo på instagram)

I den här videon visar jag ett par övningar med Abilicas PowerBand.

Övningarna passar utmärkt för dig som vill träna löpstyrka då det är mycket enbensövningar, baksida axlar, mage, säte och balans.

Många använder Abilicas PowerBand som hjälpmedel vid pull ups och de finns i tre olika motstånd.

Övningarna nedan kör jag i 10-12 reps x 3 om inget annat uppges. Ibland kör jag istället övningarna i 40 s.

Videon börjar med att jag springer med motstånd. Jag vill även tipsa om att du kan köra olika löpskolningsövningar (höga knän, hälkick, indianhopp mm) med bandet runt höften. Bra som uppvärmning.

Därefter visar jag enbensknälyft (perfekt löpstyrkeövning).

Övningen därpå är också en bra balansövning, ståbenet får jobba ordentligt.

Därefter kommer en situps/höftlyftsvariant som bränner fin både i mage och ben om du har gummibandet sträckt.

Överdriv rörelsen vid nästa övning, tänk diagonalt så att du verkligen tränar magen (raka och sneda magmusklerna)

I kommande övning tränar du både mage, höft och rygg. Jag kör en sida i taget så att det blir en riktig utmaning för balansen.

Mer mage blir det i mountainclimbers ”special” och därefter en variant på enbenshöftlyft. Håll gummibandet sträckt om du som bonus vill engagera magen och axlarna.

Avslutningsvis visar jag en variant på plankan.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras