Ett annorlunda sätt att springa milen

Passet jag körde idag är ett riktigt tufft pass, men du kan fokusera på olika saker och ”lura” dig själv. Börja med att värma upp ordentligt, eftersom vädret var underbart, 12 grader och sol i februari värmde jag upp ute.  Det blev en lång uppvärmning eftersom jag aldrig ville gå in och börja med huvudpasset, intervallångest kallas det.

Passet går ut på att spring 3 min i högt tempo följt av 1 min lugnt. Upprepa tills 1 mil har passerat och då läses tiden av. Det kan verka dumt att springa passet inne då det äntligen är barmark men eftersom jag hade en tid att jämföra med från i fjol ville jag att förutsättningarna skulle vara desamma.

Efter 1 lugn km på löpbandet var passet igång. Jag började lite försiktigt med 3:55 tempo men kunde sedan öka på hastigheten efter halva passet till 3:45. Vilominuten sprang jag på ca 5:00 tempo eller lite snabbare. Jag räknade snabbt ut att jag skulle försöka hinna springa 1 km under 4 min och tävlade lite mot sekundrarna. Perfekt att fokusera på när benen kändes tunga och huvudet ville övertala mig att sluta.

Förutom att titta på klockan följer jag även en serie som inte kräver min fulla koncentration, behöver all avledning jag kan få.

Målet med passet var att springa det lite snabbare än förra året, Jag lyckades! Det tog mig 39:45 min idag vilket är 75 s snabbare än förra året.
:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras