Effektivisera din löpträning genom fystester på Idrottslabbet i Linköping

Idag har jag gjort 2 fystester på Idrottslabbet i Linköping.

Jag gjorde de två testerna som ingår i Löparpaketet för att få reda på vilka faktorer som avgör min uthållighet och min arbetskapacitet.

Syftet med testerna är att få en nulägesanalys/kapacitetsanalys och därigenom få veta mina styrkor samt svagheter på träningar/tävlingar. Därefter görs en kravanalys på träningsmålet, i mitt fall marathon/halvmarathon och med målens krav och mina förutsättningar görs det en anpassad träningsplan.

Frågor du kan få svar på förutom de uppenbara som vO2 max och anaerob tröskel är:

Vilka träningspass kommer att ge mest valuta för pengarna?

Hur väl tål jag mycket träning?

Hur bra är jag på att spara på glykogenet i musklerna under längre träning?

Vad innebär ett återhämtningspass för mig i hastighet/puls?

Har jag en ekonomisk löpstil?

Vi började med att testa min anaeroba och aeroba tröskel. Jag började att springa i lugnt tempo och successivt ökades hastigheten med 1,5 km var fjärde minut. Varje gång  intensiteten ökade tog Dan Karlsson, ägare Idrottslabbet och testledare ett blodprov för att läsa av laktatvärdet. I slutet var det riktigt jobbigt då jag sprang i 3:45 tempo.Efter en stund av återhämtning var det dags att mäta mitt vO2 max dvs, mitt maximala syreupptag. Detta görs med högsta tänkbara noggrannhet via online-metodik (mask med analys av gasblandningen i in- och utandningsluften). För 3 år sedan uppnådde jag 58 ml/min/kg så jag var spänd på hur mycket jag förbättrat mig. Jag har varit viktstabil sedan dess så värden gick att jämföra.Vid detta test höjdes intensiteten (med 1 km/h) efter varje minut och när vi efter 8 minuter var uppe i 3:45 tempo höjdes istället lutningen. Jag orkade ytterligare 4 minuter innan jag avbröt testet. Då var jag rejält trött och det kändes som om benen sprutade av mjölksyra.

Vi tog då ett nytt laktatvärde för att mäta hur mycket det hade ökat efter de sista testet. Det visade sig att jag ändå inte hade så pass höga laktatvärden som jag trodde. Är nog bara ovan vid känslan.

Efteråt gick Dan grundligt igenom mina testvärden. Först fick jag veta att mitt Hb-värde är högt (139) så jag kan fortsätta äta så som jag gör. Jag fick även reda på hur mycket kolhydrater jag behöver äta för prestation och att jag är bra på att använda fett som substrat. Sedan fick jag också veta att min maxpuls numera är 191 och att min maximala syreupptagningsförmåga har stigit till 63,89 ml/min/kg.

Utifrån resultatet på utnyttjandegrad (Anareoba tröskeln/ Vo2-max) eller enklare förklarat betyder det hur stor andel av ditt syreupptag jag kan nyttja på laktattröskeln. Mitt värde var 83 % vilket betyder att där finns det lite att jobba på då eliten ligger uppemot 95 %. Därifrån kunde Dan dra slutsatsen att jag bör fortsätta träna så som jag gör, mycket tröskelträning vilket innebär långa intervaller i halvmaratontempo. Jag behöver inte i första hand prioritera vO2 träning (tuffa och kortare intervaller då mitt vO2 är så pass bra) och en höjning där kommer inte ge lika stor effekt för mina träningsmål. Även om det såklart är viktigt att underhålla.

Vi gick igenom mina pulszoner och var jag behöver ligga i både tempo och puls i återhämtningsträning, distansträning, snabbdistans, tröskel, vO2 träning och anaerob träning. Efter testet konstaterade Dan att jag har främst typ 1 muskelfibrer samt låga laktatvärden och därmed är perfekt lämpad för långdistans, så bra att jag gillar det och inte känner för att sadla om till sprint (-:

Inte nog med att jag fick svar på fysiologiska tester, jag fick även en analys av mitt löpsteg. Jag bromsar något och spiller en hel del kraft i sidled vid högre farter. Bara att fortsätta jobba med tekniken då. Min löpstil är ekonomisk vid sub maximala farter, återigen bra att jag gillar längre distanser.

I samband med Idrottslabbet kan jag nu erbjuda dig 20 % rabatt på Löparpaketet som innehåller:

* Anaerob tröskel
* Individuella pulszoner
* Maximalt syreupptag (vO2-max)
* Löpekonomi
* Maxpuls
* Utnyttjandegrad (AT / Vo2-max)

* Blodvärde (Hb)

Erbjudandet gäller för dig som bokar en tid INNAN den 30 april.

Jag kan verkligen rekommendera dig som är intresserad av löpning att göra dessa fystester. Under testerna lärde jag mig jättemycket om mina styrkor och svagheter och känner mig supertaggad att fortsätta träningen nu när jag vet vad jag behöver lägga mest krut på. Det är så lätt att köra någon annans upplägg och känna frustration att det inte händer något, genom att du får veta dina kapaciteter kan du effektivisera träningen.

Dan Karlsson är mycket kompetent och pedagogisk och de dryga 2 timmarna som testerna tar gick väldigt fort!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras