Motivationstips för sommarträningen

Många har semester nu och därmed kan det bli svårare att få in träningsrutiner, här kommer några tips på hur du lättare får in träningen fast att dagarna ser annorlunda ut.

  1. Kanske blir du också ”dagvild” på sommaren och har inte koll på vilken veckodag det är lägre? Istället för att sätta av fasta dagar till fysisk aktivitet och planera in dem i din kalender kan du istället tänka, lite aktivitet varje dag eller varannandagsaktvitet. Förbered aktiviteten så mycket som möjligt innan genom att förbereda ev familj, vänner på din plan. Lägg fram träningskläder och planera in mellanmål inför passet så är det mycket lättare att genomföra aktiviteten.
  2. Prova en ny träningsform under sommaren eller anpassa din träning efter sommaren. Styrka på stranden (min favorit är olika hoppövningar barfota), yoga på en klippa eller beachvolleyboll. Kolla upp om t ex, friskis och svettis i din stad erbjuder gratis träning i parken.
  3. Sätt upp ett annorlunda sommarträningsmål, är du van att ha prestationsmål kan du istället ha ett genomförandemål som att ta ett visst antal steg per dag, starta dagen med stretch eller att cykla till minst 5 ”nya” platser i ditt närområde.
  4. Planera in en aktiv semester där övriga vänner/familj också behöver vara aktiva. Då ökar chansen att aktiviteten blir av.
  5. Slut ett avtal med en vän, antingen via sociala medier eller IRL. När du vet att någon väntar på dig ökar chanserna att träningen blir av. Ses ni inte på riktigt kan ni ändå bestämma när, vad och hur ni ska träna och sedan återkoppla till varandra och bestämma när ni ska träna igen. Lyssnar ni på musik under träningen kan ni göra spellistor till varandra och om ni styrketränar kan ni bestämma övningar.
  6. Uppgradera sommarträningsgarderoben, på sommaren är det ofta rea.

På sommaren motiveras jag av att se nya platser, nyfikenhet är en drivkraft som gör att jag ”glömmer bort” att jag tränar.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras