Tips på löppass

Nu har jag äntligen tillbaka med tuffare löpupplägg, förra veckan hade jag två roliga pass som jag vill tipsa om.

Blandade backar. Jag valde en runda på ca 6 km som bjöd på lite olika typer av backar och trappor. Efter 3 km kom den första riktiga backen som jag sprang uppför 5 ggr. Därefter sprang jag vidare till en längre trappa som jag sprang uppför 5 ggr. Jag brukar springa varannat trappsteg men nästa gång kommer jag att variera hur jag springer/hoppar uppför trapporna. Nästa stopp blev en lång men inte lika brant backe. Den sprang jag också uppför 5 ggr. Avslutningsvis hittade jag en kort men brant backe så jag kunde ta ut mig till max. Jag avslutade med 2 km nedvarvning.

Det andra passet jag hade på schemat var ”hitta tempot”. Efter 20 min uppvärmning nollställde jag klockan och ställde in så att jag endast kunde se tiden. Målet var att jag de närmaste 20 minutrarna skulle hålla min 10 km:s tid, alltså ungefär 4:00 tempo. Efter 20 min fick jag titta hur långt jag kommit. Det visade sig att jag nästan prickade in 5 km exakt.  Avslutade med 20 lugna minutrar.

Imorgon har jag ett annat roligt pass på planeringen, supertusingar.

Foto taget en varm dag i juni 2018 (Mio Linköpings stadslopp) foto Peter Alvarsson

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras